poniedziałek, 11 maja 2009

Spotkanie 8

"Plazmoliza ? A co takiego?"
Obserwacja zjawiska plazmolizy

Problem badawczy: Czy komórki cebuli utracą wodę w roztworach hipertonicznych?

Hipoteza:
W komórkach cebuli zajdzie zjawisko plazmolizy.

Materiały:
Mikroskopy, waga, zlewki laboratoryjne, szkiełka podstawowe i nakrywkowe, cebula czerwona, cukier, sól kuchenna, woda, szalki Petriego

Przebieg:
Każdy członek zespołu miał przydzielone zadanie do wykonania:
a) Przygotowanie określonego roztworu hipertonicznego
b) Przygotowanie preparatu mikroskopowego ( przed plazmolizą i w czasie zjawiska plazmolizy )
c) Obserwowanie preparatów, określenie rodzaju plazmolizy, wykonanie zdjęcia
Zapisanie wniosku na podstawie obserwacji

I. Marlena wykonała roztwór hipertoniczny: Sacharoza 15

a) Odważyła 3g cukru

b) Odmierzyła 17cm sześciennych wody

c) Wprowadziła cukier do wody- powstała mieszanina

d) Obliczyła stężenie procentowe otrzymanego roztworu ze wzoru

Cp=ms/mr *100%

Cp= 3g/20g * 100%

Cp=15%

e) Sporządziła preparat komórek cebuli i obejrzała go pod mikroskopem.

f) Obejrzała komórki cebuli w 15% roztworze sacharozy



Wybarwione komórki cebuli








Plazmoliza wklęsła


II. Ewelina wykonała roztwór hipertoniczny: Sól kuchenna 5 a) Odważyła 1 g soli

b) Odmierzyła 19 cm sześciennych wody

c) Wprowadziła sól do wody - powstała mieszanina.

d) Obliczyła stężenie procentowe otrzymanego roztworu ze wzoru

Cp=ms/mr *100%

Cp = 1g/20 g * 100%

Cp = 5%

e) Sporządziła preparat komórek cebuli i obejrzała go pod mikroskopem.


f) Obejrzała komórki cebuli w 5% roztworze soli kuchennej.

Plazmoliza wklęsła w komórkach cebuli

II. Ania wykonała roztwór hipertoniczny: Sól kuchenna 25

a) odważyła 5 g soli kuchennej

b) odmierzyła 15 cm sześciennych wody

c) wprowadziła sól do wody - powstała mieszanina.

d) Obliczyła stężenie procentowe otrzymanego roztworu ze wzoru

Cp=ms/mr *100%

Cp = 5 g/20 * 100%

Cp = 25%

e) Sporządziła preparat komórek cebuli i obejrzała go pod mikroskopem.

f) Obejrzała komórki cebuli w 25% roztworze soli kuchennej.
III. Adam wykonał roztwór hipertoniczny: Sacharoza 5

a) odważył 1 g cukru

b) odmierzył 19 cm sześciennych wody

c) wprowadził cukier do wody- powstała mieszanina.

d) Obliczył stężenie procentowe tego roztworu ze wzoru

Cp=ms/mr x 100%

Cp = 1 g/20 g x 100%

Cp = 5 %

e) Sporządził preparat komórek cebuli i obejrzał go dokładnie pod mikroskopem.
f) Obejrzał komórki cebuli w 5% roztworze cukru. Oto wyniki:
Plazmoliza wklęsła i kątowa

V. Sylwia wykonała roztwór hipertoniczny: Sacharoza 30

a) Odważyła 6g cukru

b) Odmierzyła 14cm sześciennych wody

c) Wprowadziła cukier do wody- powstała mieszanina

d) Obliczyła stężenie procentowe otrzymanego roztworu ze wzoru

Cp=ms/mr *100%

Cp= 6g/20g * 100%

Cp=30%

e) Sporządziła preparat komórek cebuli i obejrzała go pod mikroskopem.

f) Obejrzała komórki cebuli w 30% roztworze sacharozy.
Plazmoliza wklęsła

Wniosek
Na podstawie obserwacji wykonanego preparatu mikroskopowego komórek cebuli i roztworów hipertonicznych sacharozy i soli kuchennej zauważyliśmy, że komórka roślinna traci wodę- zachodzi zjawisko plazmolizy. W wyniku tego procesu następuje obkurczenie cytoplazmy od ścian komórki. Zobaczyliśmy plazmolizę wklęsłą i kątową. Na rysunku poniżej przedstawiamy wszystkie rodzaje plazmoliz:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz